1. Афіцыйны сайт Еўрапейскай прасторы вышэйшай адукацыі: www.ehea.info

__________________________________________________________________

2. Аб Балонскім працэсе і Еўрапейскім прасторы вышэйшай адукацыі

Працэс збліжэння сістэм вышэйшай адукацыі краін Еўропы пачаўся ў сярэдзіне 1970-х гадоў з прыняццем у ЕС рэзалюцыі аб праграме супрацоўніцтва ў сферы адукацыі. У 1999 годзе міністрамі адукацыі 29 еўрапейскіх дзяржаў была падпісана так званая Балонская дэкларацыя, якая паклала пачатак актыўнай сумеснай працы па гарманізацыі сістэм вышэйшай адукацыі ў Еўропе. Пачаўшыся з краін Еўрасаюза, гэта рух далей пашырылася і на іншыя еўрапейскія краіны і атрымала назву Балонскага працэсу.

Мэтамі дадзенага працэсу з'яўляюцца:

пабудова еўрапейскай зоны вышэйшай адукацыі як ключавога напрамку развіцця мабільнасці грамадзян з магчымасцю працаўладкавання;
фарміраванне і ўмацаванне інтэлектуальнага, культурнага, сацыяльнага і навукова-тэхнічнага патэнцыялу Еўропы; павышэнне прэстыжнасці ў свеце еўрапейскай вышэйшай школы;
забеспячэнне канкурэнтаздольнасці еўрапейскіх ВНУ; дасягненне большай сумяшчальнасці і параўнальнасці нацыянальных сістэм вышэйшай адукацыі; павышэнне якасці адукацыі;
павышэнне цэнтральнай ролі універсітэтаў у развіцці еўрапейскіх культурных каштоўнасцяў, калі Універсітэты разглядаюцца як носьбіты еўрапейскага свядомасці.
Балонская дэкларацыя, а таксама шэраг іншых міжнародных дакументаў, прынятых у яе развіццё, усталёўваюць наступныя асноўныя прынцыпы фарміравання агульнаеўрапейскай адукацыйнай прасторы:

увядзенне общепонятных, параўнальных кваліфікацый у галіне вышэйшай адукацыі;

пераход на шматступенную сістэму вышэйшай адукацыі (без канкрэтнай прывязкі да мадэлі бакалаўрыят-магістратура);

Увядзенне ацэнкі працаёмкасці (курсаў, праграм, нагрузкі) у тэрмінах заліковых адзінак (крэдытаў) і адлюстраванне вучэбнай праграмы ў дадатку да дыплома, узор якога распрацаваны ЮНЕСКА;

павышэнне акадэмічнай мабільнасці студэнтаў, выкладчыкаў і адміністрацыйна-кіраўніцкага персаналу;

забеспячэнне неабходнай якасці вышэйшай адукацыі, узаемнае прызнанне кваліфікацый і адпаведных дакументаў у вобласці вышэйшай адукацыі;

забеспячэнне рэгуляванай аўтаномнасці ВНУ;

увядзенне аспірантуры і дактарантуры ў агульную сістэму вышэйшай адукацыі (у якасці трэцяй прыступкі вышэйшай адукацыі);

наданне "Еўрапейскага вымярэння" вышэйшай адукацыі (яго арыентацыя на агульнаеўрапейскія каштоўнасці) і павышэнне прывабнасці, канкурэнтаздольнасці еўрапейскай адукацыі;

рэалізацыя сацыяльнай ролі вышэйшай адукацыі, яго даступнасць, развіццё сістэмы дадатковай адукацыі (так званая «адукацыя на працягу ўсяго жыцця"»;

пераход да агульнаеўрапейскай адукацыйнай і даследчай прасторы.

Краіны далучаюцца да Балонскай дэкларацыі на добраахвотнай аснове. Асноўная стратэгічная мэта Балонскага працэсу ўжо дасягнута-у 2010 г.на канферэнцыі міністраў адукацыі ў Вене і Будапешце было абвешчана аб пачатку функцыянавання Еўрапейскай прасторы вышэйшай адукацыі (ЕПВА). Фактычнае ж існаванне Еўрапейскай прасторы вышэйшай адукацыі бярэ пачатак з 1 ліпеня 2010 г.цяпер мэта Балонскага працэсу заключаецца ў далейшым удасканаленні ЕПВА з мэтай павышэння прывабнасці і канкурэнтаздольнасці еўрапейскай адукацыі ў сучасным свеце.

Фарміраванне ЕПВО адбывалася і адбываецца ў адпаведнасці з прынцыпам захавання і ўзгаднення разнастайных нацыянальных сістэм адукацыі. Балонскі працэс не патрабуе ўніфікацыі і падпарадкавання, рэзкіх рэвалюцыйных крокаў, адарваных ад нацыянальных кантэкстаў. Важная прадуманая, комплексная, гнуткая стратэгія эвалюцыйнага развіцця адукацыі, нацэленая на павышэнне яго якасці. ЕПВА мяркуе зразумеласць, адкрытасць, празрыстасць сістэм вышэйшай адукацыі дзяржаў-удзельніц Балонскага працэсу.

__________________________________________________________________

3. Дзяржавы-удзельнікі Еўрапейскага прасторы вышэйшай адукацыі

1. Аўстрыя

2. Ісландыя

3. Расія

4. Азербайджан

5. Іспанія

6. Румынія

7. Албанія

8. Італія

9. Сербія

10. Андора

11. Казахстан

12. Славакія

13. Арменія

14. Кіпр

15. Славенія

16. Бельгія

17. Латвія

18. Турцыя

19. Балгарыя

20. Літва

21. Украіна

22. Боснія і Герцагавіна

23. Ліхтэнштэйн

24. Фінляндыя

25. Ватыкан

26. Люксембург

27. Францыя

28. Вялікабрытанія

29. Македонія

30. Харватыя

31. Венгрыя

32. Мальта

33. Чэхія

34. Германія

35. Малдова

36. Чарнагорыя

37. Грэцыя

38. Нідэрланды

39. Швейцарыя

40. Грузія

41. Нарвегія

42. Швецыя

43. Данія

44. Польшча

45. Эстонія

46. Ірландыя

47. Партугалія

48. Беларусь
__________________________________________________________________

4. Асноўныя дэкларацыі і камюніке

13. Ерэванскае камюніке. Камюніке Канферэнцыі міністраў Еўрапейскай прасторы вышэйшай адукацыі (Ерэван, Арменія, 14-15 мая 2015 г.). Рускi

12. Бухарэсцкае камюніке. Максімальнае выкарыстанне нашагапатэнцыялу: кансалідацыя Еўрапейскай прасторы вышэйшай адукацыі. Камюніке Канферэнцыі міністраў Еўрапейскай прасторы вышэйшай адукацыі (Бухарэст, Румынія, 26-27 красавіка 2012 г.); Рускi

11. Будапешцка-Венская Дэкларацыя аб стварэнні еўрапейскай прасторы вышэйшай адукацыі. Прынята 12 сакавіка 2010 года на юбілейнай канферэнцыі міністраў адукацыі краін-удзельніц Балонскага працэсу (Будапешт/Вена, 11-12 сакавіка 2010 г.); Рускi;

10. Левенскае камюніке. Балонскі працэс 2020 - Еўрапейскую прастору вышэйшай адукацыі ў новым дзесяцігоддзі. Камюніке Канферэнцыі еўрапейскіх міністраў, адказных за вышэйшую адукацыю (Лёвен / Лувен-Ла-Нев, 28-29 красавіка 2009 г.) Рускi;

9. Лонданскае камюніке. Да Еўрапейскай прасторы вышэйшай адукацыі: адгукаючыся на выклікі глабалізаванага свету. Камюніке Канферэнцыі еўрапейскіх міністраў, адказных за вышэйшую адукацыю (Лондан, 17-18 мая 2007 г.); Рускi;

8. Бергенскае камюніке. Еўрапейскае прастору вышэйшай адукацыі: дасягненне мэтаў. Камюніке Канферэнцыі еўрапейскіх міністраў, адказных за вышэйшую адукацыю (Берген, Нарвегія, 19-20 мая 2005 г.) Рускi;

7. Берлінскае камюніке. Стварэнне еўрапейскай прасторы вышэйшай адукацыі. Камюніке Канферэнцыі еўрапейскіх міністраў, адказных за вышэйшую адукацыю (Берлін, Германія, 19 верасня 2003 г.) Рускi;

6. Пражскае камюніке. Да зоны еўрапейскай вышэйшай адукацыі. Камюніке сустрэчы еўрапейскіх міністраў, адказных за вышэйшую адукацыю (Прага, Чэхія, 19 мая 2001 г.); Рускi;

5. Гётэборгская дэкларацыя студэнтаў (Гётэборг, Швецыя, 25 сакавіка 2001 г.) Руская;

4. Балонская дэкларацыя: Зона еўрапейскай вышэйшай адукацыі. Сумесную заяву еўрапейскіх міністраў адукацыі (Балоння, Італія, 19 чэрвеня 1999 г.) Рускi;

3. Сарбонская дэкларацыя. Сумесная дэкларацыя аб гарманізацыі архітэктуры еўрапейскай сістэмы вышэйшай адукацыі чатырох міністраў, якія прадстаўляюць Вялікабрытанію, Германію, Францыю і Італію (Сарбона, Францыя, 25 мая 1998 г.) Рускi;

2. Лісабонская канвенцыя. Канвенцыя аб прызнанні кваліфікацый, якія адносяцца да вышэйшай адукацыі ў Еўрапейскім рэгіёне (Лісабон, Партугалія, 11 красавіка 1997 г.); Рускi;

1. Вялікая хартыя еўрапейскіх універсітэтаў (Балоння, Італія, 18 верасня 1988 г.)  Рускi.

__________________________________________________________________

5. Скачаць

5.1. нарматыўная прававая база:

- Рашэнне Рэспубліканскага савета рэктараў ВНУ Рэспублікі Беларусь ад 10 чэрвеня 2009 г. "Балонскі працэс: магчымыя пазітыўныя і негатыўныя наступствы ад далучэння да яго Рэспублікі Беларусь";

- Рашэнне Прэзідыума Рэспубліканскага савета рэктараў ВНУ Рэспублікі Беларусь ад 29 кастрычніка 2010 г. "аб дадатку да дыплома для беларускіх і замежных грамадзян";

- Рабочы план па ўкараненні інструментаў ЕПВА на 2019 г.

5.2. інфармацыйна-аналітычныя агляды:

- Вышэйшая адукацыя Рэспублікі Беларусь: ад Балонскага працэсу да Еўрапейскай прасторы вышэйшай адукацыі;

- Рэкамендацыі па далучэнні вышэйшай навучальнай установы да Вялікай хартыі універсітэтаў;

- Інфармацыя аб рэалізацыі прынцыпаў Балонскай дэкларацыі ў Вышэйшай школе Беларусі: агляд 2011 года;

5.3. для студэнтаў

− Студэнтам аб Балонскім працэсе і Еўрапейскім прасторы вышэйшай адукацыі.

5.4. матэрыялы семінараў і круглых сталоў

- Structural reforms in the European Higher Education Area: challenges and opportunities (18.11.2014, МДЛУ).

- Implementation of the European Higher Education Area: challenges and opportunities (03.03.2015, БДУ).

- "Дыскусія TUT". Ці шмат палітыкі ў далучэнні Беларусі да Балонскага працэсу і на што гатовая краіна дзеля гэтага - інтэрв'ю загадчыка кафедры праектавання адукацыйных сістэм РІВШ, аўтара кнігі пра Балонскім працэсе Анатоля Макарава

5.5. стандарты і кіраўніцтва па інструментах ЕПВО

Стандарты і кіраўніцтва для забеспячэння якасці вышэйшай адукацыі ў Еўрапейскім прасторы вышэйшай
адукацыі (ESG) - 14-15 мая 2015 г.

- Кіраўніцтва па выкарыстанні еўрапейскай сістэмы пераносу і назапашвання заліковых адзінак (ECTS) - 14-15 мая 2015 г.

- Еўрапейскі падыход да ацэнкі якасці сумесных праграм-кастрычнік 2014 г.

 


Читать полностью:  http://news.tut.by/society/441905.html